צפה בהכלשיווק דיגיטלי

Podcast פודקאסט למטרת שיווק – איך זה עובד איך לשכנע ולמכור בעזרת

בשנים האחרונות הפכו הפודקאסטים (Podcast) לערוץ שיווקי אורגני יעיל, עם עלויות הפקה זולות עד חינמיות - שמאפשר למי שמצליחים בו לחזק את המוניטין ולצבור קהל ממוקד.

בשנים האחרונות הפך הפודקאסט (Podcast) לכלי שיווקי אורגני יעיל, עם עלויות הפקה זולות עד חינמיות – שמאפשר למי שמצליחים בו לחזק את המוניטין ולצבור קהל ממוקד. נכון לשנת 2021, כ-32 אחוזים מהאמריקאים ואחוז דומה של ישראלים מקשיבים לפודקאסטים בתדירות של אחת לחודש לפחות, וזה נתון שנמצא במגמת עלייה, ואחוזי האזנה שהולכים וגדלים מדי שנה.

פודקאסט (Podcast) ככלי שיווקי: מה צריך לדעת ולמי זה מתאים

במאמר זה נסקור את השימוש בפודקאסט ככלי שיווק

ככל שעובר הזמן, הופכים פודקאסטים לכלי מועדף וכערוץ שיווקי פופולרי נוסף. זה טבעי לחלוטין: כמו שנטפליקס הביאה לנו שליטה מלאה על הלו״ז והעדפות הצפייה שלנו לגבי תכני טלויזיה וסרטים, ככה עולם הפודקאסטים עושה עם תוכניות הרדיו, ובמידה מסוימת גם עם קריאה: עבור אנשים רבים, הם מאפשרים להחכים ולהעמיק – מבלי להתרכז בפעולת הקריאה.

היתרונות של המדיום הזה הוא גם מצד המאזינים: הם יכולים לבחור להאזין מתי שנוח להם, לשים אוזניות או להפעיל פרק של תחום שמעניין אותם ברמקולים, לנקות את הבית או לבשל, או אפילו לנהוג או לעבוד על המחשב – בזמן שמאזינים למשהו שמעניין אותנו. לא משנה אם מדובר בתחום הקריירה, הטיולים, טכנולוגיה, אוכל או שיווק באינטרנט – פודקאסטים פירושם נוחות לצד עניין, ולרוב גם תוכן איכותי עם ערך – מילת המפתח הכי חשובה בכל הסיפור.

להשתמש בפודקאסט (Podcast) ככלי שיווק האם זה יעיל?

פודקאסט (Podcast) מוצלח עשוי למתג אתכם כמומחים וכ״אוטוריטה״ בתחומכם, והוא נתפס בעיני רבים כמקבילה האינטרנטית של תכנית רדיו או הוצאה של סדרת מאמרים (ואפילו ספר). הוא מאפשר לקהל שלכם, במקום לקרוא מאמרים/טקסטים ארוכים, להאזין לכם בקולכם, תוך הדגשת ההתלהבות, תחושה יותר אישית ולפעמים גם ספונטנית שיוצרת חיבור יותר ״אותנטי״ עם הקהל, וכמובן ההפעלה של חוש נוסף – חוש השמע, אך ללא תמונה, מה שמאפשר לנו להפעיל את הדימיון בדומה לקריאה.

אם תתנו ערך, תשקיעו במיתוג ובשיווק הפודקאסט, תכירו כמה עקרונות מנחים ותבדלו את עצמכם כפודקאסט (Podcast) מקצועי שהוא המוביל בתחומו – והכי חשוב – מעניין – תוכלו לצבור קהל נאמן שרלוונטי לתחום בו אתם עוסקים, מאזין לקולכם באדיקות (ולא רק קורא אתכם ברשתות), ומרגיש יותר מחובר אליכם. בנוסף – אותו קהל ממוקד הוא לא קהל שיאזין לכם ״על הדרך״ (כמו שקורה לעתים ברדיו), אלא אנשים שעשו מאמץ והורידו / נכנסו ללינק והפעילו – ולכן הם ישקיעו יותר תשומת לב בהאזנה למה שיש לכם להגיד.

חשיפה ותוכן משלים 

פודקאסט (Podcast) טוב יכול להגדיל את החשיפה שלכם לקהלים חדשים, ולספק לקיימים תוכן משלים, שיגרום להם להכיר אתכם טוב יותר – לחשוב עליכם יותר – ולבסוף גם לספר עליכם לאחרים, ״להפיץ את השמועה״ לגביכם ו/או לגבי העסק שלכם – ולהיזכר בכם כשיגיע הרגע הרלוונטי להשתמש במה שיש לכם להציע.

בנוסף, אם תבחרו לארח בכל פרק ״סמכות״ או ״אישיות״ בתחומם, הדבר עשוי לחשוף את הפודקאסט שלכם גם לקהלים של אותה אישיות, ולהוסיף לפודקאסט שלכם עיניין והמון ערך: הקהל שיאזין בעצם מרוויח בכל פרק ״תותח/ית״ בתחומם, וזוכה ״ללמוד מהטובים ביותר״.

למי זה מתאים – ולמי לא?

פודקאסטים מתאימים בעיקר לאנשים תקשורתיים, אנרגטיים, שיודעים לשלהב בקולם. אם אתם טיפוסים מעט מונוטוניים, מופנמים מאוד, או שפחות מצטיינים בכושר התבטאות, לא בטוח שזה הפורמט המתאים עבורכם. בנוסף, לא יזיק בכלל קורטוב של יצירתיות: זכרו שפודקאסט (Podcast) טוב זה לא רק ״לפתוח את המיקרופון ולקשקש״ אלא מצריך תכנון, ידע בתחום עליו מדברים, סידור ה״תוכנית״ כך שתהיה מעניינת, וכמובן היכולת להישאר מעניין/ת ואנרגטי/ת לאורך זמן.

אנשים שפחות אוהבים להיחשף, או שנטולי כושר שיווק עצמי כמעט לחלוטין, יתקשו יותר מאחרים. למרות זאת, בעלי חוש טכני וכישורי שיווק עצמי ויצירת קשרים, בהחלט יכולים להצליח בפודקאסט (Podcast) בכוחות עצמם, לו יתמידו וילמדו כמה עקרונות חשובים. בגדול מחירי הפקת פודקאסטים לא גבוה, ומחיר ההפקה יורד ככל שהידע והניסיון שלכם רב יותר.

דבר חשוב נוסף – יכול להיות שההתחלה לא תהיה קלה, אבל בסופו של דבר כדי להצליח ולהתמיד בפודקאסט (Podcast), עליכם ליהנות מהתהליך ובעת הפודקאסט עצמו. כשנהנים – הקהל מרגיש את זה, והפודקאסט פשוט נשמע יותר טוב ומשלהב. כשנהנים, לא רק מתמידים יותר – אלא עושים דברים טוב יותר, וביותר התלהבות. בפודקסט, שבו להתמדה, לתדירות שחרור הפרקים, להתלהבות ולאנרגיה יש השפעה חשובה (שכן מדובר בשמע) – כדאי ליהנות שבעתיים, אחרת קשה להצליח לאורך זמן.

מה אני צריך/ה כדי להתחיל?

קודם כל – להכיר את הפורמט. אם האזנתם כבר לפודקאסטים בעבר, ואתם יודעים במה מדובר, נסו לחשוב כיצד אתם הייתם באים לידי ביטוי באופן מעניין בתוכנית כזו – על מה הייתם מדברים לו ניתנה לכם הבמה? כתבו לכם ״רעיונות לפרקים״ ותראו אם אתם באמת יכולים לספק ערך לאורך זמן, וזה גם יעזור לכם להיסגר על הקונספט.

נסו גם להחליט מה יהיה הטוב ביותר לפודקאסט שלכם – האם פורמט שבו אתם מדברים לבד, האם פורמט שבו אתם מארחים בכל פעם אורח אחר, או שמראש אתם עומדים למצוא שותף/ה לדרך, ולהגיש ביחד איתו/איתה את הפודקאסט (Podcast).

אם אתם כבר מגובשים עם התוכן, הגיע הזמן לדבר על הפרקטיקה: הציוד, תוכנת העריכה, ההקלטה עצמה ובקיצור – כל הצד הטכני. כדי להקליט פודקאסט (Podcast), תזדקקו לדברים הבאים:

מיקרופון איכותי – אל תתפשרו על מיקרופון חובבני, מיקרופון של מצלמת רשת, או מיקרופון מהסוג הזול (שמגיע לרוב בחיבור AUX המכונה ׳בננה׳). העדיפו מיקרופון פודקאסטים מקצועי או חצי-מקצועי אבל שנחשב לבעל איכות הקלטה גבוהה, ומגיע לרוב בחיבור USB או XLR (שימו לב – מיקרופונים מקצועיים שאינם בחיבור USB לרוב יצריכו קדם-מגבר ו/או כרטיס קול מקצועי כדי שתוכלו להקליט אותם למחשב, לכן למתחילים מומלץ לרוב לרכוש מיקרופון USB). לרוב מומלץ להתאבזר במיקרופון מסוג קונדנסר, אך גם למיקרופונים דינמיים יתרונות מסוימים, בעיקר בסביבה לא באמת שקטה.

כמה מהשמות ה׳ידועים׳ והמוכרים בתחום מיקרופוני הפודקסטים הם: Audio Technica, Blue Yeti, Shure, Rode ועוד. העדיפו להשקיע לפחות 50-60 דולר במיקרופון טוב מספיק, ואל תתפתו לזולים יותר.

תוכנת הקלטה ועריכה – היא הולכת להיות המקום שבו ״תבלו״ את זמן העריכה שלכם, אם אתם אלו שמתכוונים לערוך את הפרקים של הפודקאסט (Podcast) שלכם. העצה – צפו קודם בסרטונים של התוכנה ביוטיוב, ובדקו האם היא פשוטה מספיק ליכולת הטכנית שלכם. ישנן כמה תוכנות בכמה רמות מקצוענות. ההמלצה שלנו למתחילים היא תוכנת Audacity הפופולרית והחינמית, ולמתקדמים תוכנת Adobe Audition, או Logic Pro (מק בלבד) – אך שימו לב שמדובר בתוכנות מקצועיות יותר, שאמנם מאפשרות יכולות עריכה (וגם שיפור סאונד) מתקדמות יותר – אך במחיר של מורכבות ולמידה.

וקבלו טיפ של מקצוענים: למדו מעט קומפרסיה (Audio Compression) ו-EQ, כדי שתוכלו לשפר לעצמכם את איכות ההקלטה, בעיקר במקרים בהם לא היה לכם ברירה אלא להקליט אורח/ת דרך הטלפון או סקייפ.

תסריט וסיפור

פודקאסט (Podcast) טוב הוא ״תוכנית״ לכל דבר, וצריך להרגיש ככה – מופק, מאורגן, מרתק ומהוקצע, ובעיקר מעניין. כתבו בנקודות מעין ״תסריט״ ושלבו בו משפטי מחץ, עובדות מגניבות או יוצאון דופן, ״פינות״, עצות מעשיות, והרבה סיפורים. זכרו לשמור על הפרק שלכם ״זורם״ ומעניין, ולא ״להיתקע״ על נושא מסויים זמן ארוך מהרגיל.

נסו למצוא סיפור – אם הפודקאסט שלכם עוסק בדמות מסוימת, או אפילו בשיטה או טכניקה – מאחורי הרבה דברים יש סיפור מעניין – נצלו את זה. פודקאסט שמספר סיפור, עם התחלה אמצע וסוף, ונותן דוגמאות ״מהחיים״, לרוב יצליח לרתק יתר ו״לחבר״ את המאזינים.

עוד דגשים לגבי הקלטת הפודקאסט

חשוב תמיד לעשות ״הקלטת פיילוט״ לפני שמתחילים, ולבדוק את הסאונד שלכם, כמו גם את הסאונד של המראויינים שלכם, אם יש כאלה. במקרים מסוימים תזדקקו לשני מיקרופונים.

בעת ההקלטה, זכרו להיות במרחק הנכון מהמיקרופון (לרוב עד 10 ס״מ) ולא להתקרב או להתרחק מדי בעת ההקלטה (נסו לשמור על מרחק קבוע ככל האפשר), כי חוסר יציבות בעוצמה יוצרת אצל המאזינים סוג של ריחוק. בנוסף, שמרו על קצב דיבור איטי יחסית, נסו שלא לדבר מהר, לבלוע מילים והיו ברורים ככל האפשר. שמרו על אווירה קלילה ושמחה, ואל ״תכבו״ את המאזינים.

ולבסוף… עריכה והפצת הפודקאסט (Podcast)

לאחר ההקלטה, תצטרכו לערוך את הפרק שלכם. מלבד שיפורי סאונד, מומלץ ״לחתוך״ קטעים מתים, עצירות, טעויות, נשימות חזקות, קטיעות וכו׳. יש אפשרות לפעמים ״לחתוך״ גם חזרות מיותרות על מילים או רגעי ״אההה…״ כמו שיש להרבה אנשים שקו המחשבה שלהם נקטע או שהם מנסים לדבר מהר יותר ממה שהם חושבים.

הפצת הפודקאסט (Podcast) שלכם היא נושא מורכב, שדורש (כמו הרבה מהסעיפים כאן) מאמר נפרד, אך זכרו שכדאי ״להכיר את כללי המשחק״ עוד לפני שתצללו לעולם של הפקה והקלטת פודקאסט (Podcast). זכרו – המטרה שלכם היא להצליח להגיע לקהלים רחבים ככל האפשר ולתחזק מוניטין – אז אל תוותרו על כל ערוצי ההפצה העומדים לרשותכם – מ-Spotify ואפל מיוזיק, ועד יוטיוב ופייסבוק.

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button