צפה בהכלשיווק דיגיטלי

קבוצות בפייסבוק – איך לעשות שיווק אורגני בקבוצות פייסבוק

שיווק בפייסבוק יעיל מאוד כדי לשווק את המוצר או העסק שלכם. נכון לשנת 2021, מעל ל-1.4 מיליארד בני אדם, משתמשים בקבוצות פייסבוק.

 כבר כמה שנים שפייסבוק שמה דגש גדול על קבוצות (Groups) כחלק מ״תפיסת הקהילתיות״ שלה, שנובעת מההבנה שהקבוצות ״שואבות״ את המשתמשים לפייסבוק למשך זמן רב יותר (שמעלה את החשיפה לפרסומות), ו״מעוררות דיון״ בין אנשים בעלי תחומי עניין משותפים, שלרוב אינם חברים. ה״דגש״ הזה של פייסבוק, בא לידי ביטוי בחשיפה יותר גבוהה לתוכן בקבוצות – ולא נדיר לראות כיום פוסטים בקבוצות שמגיעים לכמות תגובתיות של אלפי לייקים, תגובות ושיתופים.

שיווק העסק או השירות שלכם באמצעות קבוצות פייסבוק: כך תעשו את זה נכון

 במאמר זה נסקור את הדרך בה נוכל לשווק בעזרת קבוצות פייסבוק. כבר כמה שנים שפייסבוק שמה דגש גדול על קבוצות (Groups) כחלק מ״תפיסת הקהילתיות״ שלה, שנובעת מההבנה שהקבוצות ״שואבות״ את המשתמשים לפייסבוק למשך זמן רב יותר (שמעלה את החשיפה לפרסומות), ו״מעוררות דיון״ בין אנשים בעלי תחומי עניין משותפים, שלרוב אינם חברים. ה״דגש״ הזה של פייסבוק, בא לידי ביטוי בחשיפה יותר גבוהה לתוכן בקבוצות – ולא נדיר לראות כיום פוסטים בקבוצות שמגיעים לכמות תגובתיות של אלפי לייקים, תגובות ושיתופים.  

נכון לשנת 2021, מעל ל-1.4 מיליארד בני אדם, חמישית מאוכלוסיית כדור הארץ, משתמשים בקבוצות פייסבוק. יש מדינות, בהן ישראל, שקבוצות פייסבוק הפכו בהן לכלי תקשורת מרכזי, שבו אנשים ״מבלים״ זמן רב. בפייסבוק עצמם מודעים לזה היטב, ו״מפמפמים״ למשתמשים (חושפים אותם) להרבה יותר תוכן מקבוצות מאשר לדוגמה תוכן של עמודים עסקיים.

 

קבוצות פייסבוק הן דרך נפלאה לעשות כמה דברים מעולים לעסק שלכם:

  • להגיע לקהל רחב וממוקד, שמתעניין במה שיש לכם להציע
  • לבסס את עצמכם כבעלי ידע / ״מומחים״ / בעלי מוניטין / בולטים בתחומכם
  • למצוא בעלי עסקים דומים ו/או משלימים – ולשתף איתם פעולה
  • לבוא במגע ו״להישאר בתודעה״ של הקהל (הלקוחות הפוטנציאלים) שלכם
  • לרתק אנשים ולגרום להם להתרשם מכם ומהיכולות / ידע / שירות שלכם

 

וזאת מעבר לעובדה שהרבה פעמים תמצאו את עצמכם לומדים מאנשים בעלי עניין דומה לשלכם, ואפילו לומדים מהמתחרים שלכם (מה לעשות ומה לא לעשות), והרבה פעמים קבוצות פייסבוק אף משמשות ל״עזרה הדדית״ בין משתמשים, וכיום אנשים ״פונים לחוכמת ההמונים״ יותר ויותר דרך קבוצות ממוקדות, ולא דרך הפייסבוק האישי שלהם – וכדאי לכם להיות שם כשזה קורה, כדי לקדם את עצמכם ואת המותג שלכם בחוכמה.

לדעת לעבוד נכון עם קבוצות בפייסבוק

אז אם ה״חגיגה״ האמיתית היא בקבוצות – מבחינת חשיפה, עניין וקהל ממוקד – למה שלא ״נפגיז״ את קבוצות הפייסבוק הרלוונטיות בפוסטים וחומר שיווקי עלינו ועל העסק שלנו? ובכן, בעיקר בגלל שלא לזה נועדו קבוצות, ואם תעשו זאת, מהר מאוד תמצאו את עצמכם מסולקים מקבוצות (בעיקר מהאיכותיות שבהן).

קבוצות פייסבוק הן לא דמוקרטיה, אלא דיקטטורה: לכל קבוצה יש מנהל/ת או צוות מנהלים, שקובעים את הכללים והחוקים – בהתאם להעדפות שלהם (ולרוב גם בהתאם להעדפות הקהל ומה שנראה להם/להן שעובד יותר טוב לטובת הקבוצה). הרבה מנהלים ומנהלות לא מאפשרים לבעלי עסקים לפרסם את עצמם כמעט בכלל. ויש להם סיבה טובה מאוד לעשות את זה.

 חשוב בהקשר הזה לזכור –הקבוצה היא של המנהלים, והם יכולים לקבוע את הכללים – ואפילו להפלות בין חברי הקבוצה, אם זה מה שמתחשק להם לעשות. הם ה״בוסים״ ולא חייבים דין וחשבון לאף אחד. כמובן שאם הם ״ינצלו את המעמד״ ויתנהגו בבריונות – הם יפסידו בסופו של דבר קהל וחברים תורמים, אבל מנהלי קבוצות רציניים/רציניות לרוב יפעלו מתוך רצון להגן על האיכות והאווירה בקבוצה שלהם – ולא מתוך בריונות או אגו (כמובן שיש מקרים יוצאי דופן) – לכן עליכם ליישר קו.

למה בכלל אסור לי לשווק בקבוצות?

קבוצות פייסבוק נועדו להוות קהילה, למשוך חברים בעלי תחומי עניין דומים, ולספק כר פורה לדיון הדדי ומעניין, ולאפשר מקום אותנטי להמלצות, פתרון בעיות ו״צמיחה הדדית״ של חברי הקבוצה בתחום מסוים. פייסבוק, וגם המשתמשים עצמם, לא רוצים ולא אוהבים לראות פרסום שיווקי ״ישיר״ (פרסומות מסחריות) בקבוצות פייסבוק, או שימוש בקבוצות פייסבוק ״נטו״ לצרכים מסחריים (אפשר לעשות זאת בדרך עקיפה), כי אז זה בעצם ניצול של החשיפה החינמית והמוגברת של קבוצה, לעומת עמוד עסקי.

בעלי הקבוצות שלא מוכנים לתת לכם ״לדחוף את עצמכם״ עושים זאת בעיקר מהסיבה, שברגע שיאפשרו לכם לפרסם את עצמכם, גם אחרים ירצו, ואז הקבוצה מהר מאוד תיראה כמו לוח מודעות – וזה יבריח את המשתמשים מיד. ככה זה עובד, ואין לכם טעם לשכנע מנהלי קבוצות מנוסים אחרת.

אז מה כן אפשר לעשות?

אם זאת, מנהלי קבוצות יגלו לעתים גמישות עם ״חברים תורמים״ ו/או ותיקים ופעילים, כאלה שלוקחים חלק פעיל בפעילות והוויי הקבוצה, מוסיפים לה עניין, ידע וצבע, ואפילו ״מרימים״ למנהלים עצמם (מגיבים להם ומפרגנים להם) ועוזרים להם בחשיפה.

אם תתחילו לתת ערך בקבוצה באופן קבוע, תהפכו בהדרגה ל״דמות בולטת״ בקבוצה, וזו המטרה שלכם. צרו בידול של הפוסטים שלכם באמצעות תמונות טובות, ידע בעל ערך, כתיבה מעניינת בשפה

שכיף לקרוא (לא רצינית מדי, המשלבת מעט הומור אם אפשר, אך מהוקצעת ועניינית) ותנו לקוראים שלכם להרגיש שהם קוראים או רואים משהו ״מיוחד״, ואם זה לא מספיק, עודדו אותם להגיב לכם באמצעות שאלות. נשמע מסובך? אולי רק בהתחלה. זה דורש קצת אימון והתמדה – אבל בהחלט אפשרי, וזה משהו שאפשר להשתפר בו עם הזמן.

אם תהפכו לדמות בולטת בקבוצה, יהיה לכם קל יותר ליצור מודעות אליכם ולמה שאתם עושים. אל תדאגו, אתם תמצאו כיצד לקדם את העסק שלכם ״על הדרך״ – בתגובות, בהודעות פרטיות, ולאחר מכן בפרופיל האישי שלכם עם אנשים שיציעו לכם חברות או יעקבו אחריכם בעקבות הפוסטים המעניינים שלכם. התגמול ה״אורגני״ יגיע – אם תתנו קודם ערך ולא תחפשו סתם ״לפרסם״. והכי חשוב – אל תפרסמו בקבוצות דברים שאסור לפרסם. דאגו תמיד לקרוא את הכללים ואת הדינמיקה בקבוצה לפני שאתם מתחילים לפרסם בה. 

הכירו את מילת הקסם – Engagement

המונח הזה, שפירושי ״תגובתיות״, הוא חשוב מאוד להצלחה ולחשיפה שלכם. עליכם ליצור פוסטים שיעשו לפחות אחד אם לא את כל הדברים הבאים:

*יצירת עניין
*הפעלת הרגש
*מתן ערך ממשי
*הנעה לתגובה/השתתפות פעילה

ברגע שתגרמו למשתמשים לא רק ״לעבור הלאה״ אלא לקרוא בשקיקה ואז להגיב לכם לפוסט – אתם תעלו את החשיפה של הפוסט שלכם. הנוסחה פשוטה: ככל שפוסט מסוים מקבל יותר תגובות ולייקים ברבע/חצי שעה הראשונה – ככה הוא יצליח יותר. אגב, זכרו עוד שני טיפים טובים: ככל שיש לכם יותר חברים בקבוצה מסוימת, וככל שאתם בעצמכם נוטים להגיב ולעשות לייקים לאחרים, ככה הסיכוי שהפוסט שלכם יקבל חשיפה גבוהה (וגם תגובתיות) גבוהה יותר.

נסו לעורר דיון

הנעה לתגובה או השתתפות פעילה של החברים בקבוצה גם היא חשובה. נסו לעורר דיון. מצאו למשל מה ״שנוי במחלוקת״ – ועסקו דווקא בזה. לדוגמה, ישנה קבוצת אוכל בפייסבוק, שהמנהל שלה דואג להעלות כמעט מדי יום סקר, שעושק בנושאים ״שנויים במחלוקת״ כמו – חריימה מול גפילטע פיש, או למשל אוכל איטלקי מול אוכל צרפתי – ומבקש מחברי הקבוצה ״להצביע״ כדי לבחור ״מנצח״ – כשברור שיש ״מחנות״ ברורים והדבר יעורר דיון ותגובתיות. עשו זאת בעצמכם. קחו נושא שנוי במחלוקת, וצרו דיון סביבו. למשל – עוסקים בטלפונים ניידים? אתם יודעים שתמיד יש ״מחנות״ בין משתמשי אייפון לאנדרואיד – צרו דיון והשתמשו בסקרים כדי ליצור עניין סביב הנושא.  

דבר חשוב נוסף הוא לזהות מה הקהל שלכם רוצה לקרוא – ולהיות אקטואלים. למשל, ביום שבו נפטר הנסיך פיליפ, מדריך סיורי אוכל ישראלי שגר בלונדון העלה לאחת מקבוצות הטיולים הגדולות בפייסבוק פוסט שלא קשור בכלל לעסק שלו – ״עובדות מעניינות על הנסיך פיליפ שאולי לא ידעתם״, ושילב בפוסט עובדות מעניינות ומשעשעות עם תמונות. הפוסט זכה לאלפי לייקים ומאות תגובות. אחת מהשאלות שחזרה על עצמה בתגובות הייתה ״אם הוא בעלה של המלכה, מדוע הוא נסיך ולא מלך?״, אז כותב הפוסט ״ניצל״ את השאלה הזו – וכתב עליה פוסט נוסף (תשובה על שאלה נפוצה שלא הרבה יודעים = מתן ערך) שזכה גם הוא לאלפי לייקים ותגובות, וסביר להניח שחלק מאותם אנשים הפכו בעקבות אותם הפוסטים לעוקבים, ובסופו של דבר גם ללקוחות פוטנציאלים של אותו המדריך.

 ועוד כמה דברים טכניים בנוגע לשיווק בפייסבוק

הכירו את המגבלות הטכניים של פייסבוק. הרבה בעלי עסקים קטנים (ואפילו בינוניים וגדולים) עושים טעויות בסיסיות כמו שיתוף פוסטים מהעמודים העסקיים שלהם בקבוצות, או שיתוף קישור לסרטון יוטיוב/קישור חיצוני כ״עיקר הפוסט״, מה שאוטומטית מוריד את החשיפה של הפוסטים. זכרו: האלגוריתם של פייסבוק מעדיף שהמשתמשים יישארו בפייסבוק, לכן פוסט שכולל הפניה לאתר חיצוני עם צלמית בגוף הפוסט (Preview) ״זוכה״ אוטומטית לחשיפה נמוכה, לכן, אם אתם חייבים לכלול קישור בגוף הפוסט (בקבוצה שמנהליה מאפשרים זאת) – עשו זאת רק לאחר שצירפתם לפוסט תמונה או וידאו.

לגבי שיתופים – שימו לב כיצד פוסטים שאנשים משתפים (Share) זוכים כמעט תמיד לחשיפה מצומצמת. למה? כי האלגוריתם של פייסבוק רואה את זה כ״העתקה״ ולא כפוסט אותנטי/מקורי. לכן, במקום לעשות Share לתוך קבוצה, התחילו פוסט חדש, העתיקו את הטקסט וצרפו מחדש את התמונות – מה שיעלה את החשיפה של הפוסטים שלכם. 

וטיפ חשוב אחרון: השתדלו שלא לפרסם ביותר מ-2/3 קבוצות את אותו הפוסט באותו היום. האלגוריתם של פייסבוק יזהה גם את זה כ״העתקה״, החשיפה של הפוסטים שלכם תיפגע, וחבל.

בהצלחה!

אהבתם את המאמר בנושא קבוצות בפייסבוק? – איך לשווק נכון אתם בטח תאהבו את:
– דרופסרוויס (Drop Service) | מה זה ומדוע זה עדיף על דרופשיפינג?

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button